Saturday 11 February 2012

oh ibu!!!!




Di satu kg, tinggal seong ibu & anak lelakinya yg msih kecil. Si ibu mgalami kecacatan fizikal & si anak berasa malu sekali gus kesal dgn keadaan fizikal ibunya.Kerana kecacatan ibunya itu, dia selalu menjadi buah mulut teman2nya dlm kalangan masyarakat.Ibunya hanya mempunyai sebelah mata. Hinggakan anak ini selalu berkata " Lebih baik aku hidup tanpa ibu daripada aku harus malu seprti ini' Namun dgn penuh kasih syg, ibu itu tetap menyayangi anaknya. Syg selayaknya ibu terhadap anak..

Sutu malam, si anak ini terjaga dr tidur kerana berasa dahaga.Untuk ke dapur,dia perlu melalui bilik ibunya.Tanpa sengaja,semasa menuju ke dapur ,dia melihat pintu ibunya sedikit terbuka.Kemudian dia mngintip ke dalam bilik ibunya & melihat ibunya sedang berdoa.Anak ini mendgr namanya disebut dalam doa ibunya.Tetapi anak ini berkata dlm hati,"Aku boleh hidup sendiri di luar rumah"

Masa trus berjln seiring pertumbuhan anak itu. Si anak meningkat dewasa & mula keluar dr rumah bg mencari nafkah. Dalam menempuh alam kerjaya,dia berjaya.Dia juga bertemu dgn wanita pilihannya & menikah tanpa memberitahu kpd ibunya krna rasa malu masih menebal.Tetapi ibunya tetap mndpt khabar drpada teman2 anaknya.

Suatu hari, si ibu berjaya mndptkan alamat rumah ank ksygannya.Dia lantas ke sana bg melepaskan rindunya terhadap ank,menantu & cucunya.Namun,setibanya di rumah anknya,dia hanya boleh melihat mereka dr jauh sahaja.

Keadaan itu berterusan hingga si anak mgetahui ibunya sentiasa mgawasi dia & keluarga barunya dari jauh.Akhirnya,dia menemui ibunya & memarahinya.Kerana sedih,si ibu pulang ke kg dgn nafas yg sudah mulai sesak kerana berjalan jauh.

Pada suatu ketika,anak itu mnghadiri satu perjumpaan.Selepas itu,dia pulang ke kg nya utk melepaskan rindu dgnmasa kecilnya dahulu.Diam2,anak itu dtg mnjenguk ke rumah ibunya & tempat dia dibesarkan.Dia tahu pada siang hari,ibunya ke sawah untuk melihat padinya. Lalu dia msuk ke dlm rumah perlahan2 smbil memrhati keadaan rumah.

Dia mndpt posisi di pintu bilik ibunya seperti mana malam itu.Kemudian dia mmbygkan masa kecilnya sewaktu mgintip ibunya berdoa di bilik. Tiba2 dia tergerak hati untuk masuk ke bilik inbunya.Si anak melihat susuk ibunya dlm keadaan bersujud.

Melihat ibunya kaku,dia cuba memanggil ibunya.Tetapi panggilan tidak terjawab.Dia memegang tubuh ibunya.Pada masa itu,dia mendapati ibunya tidak bernyawa lagi.Dia terlihat di tgn ibunya terdapat sekeping kertas,kemudian anak itu pun mngmbil kertas itu & membukanya.Ia adalah surat tulisan tgn ibunya.Surat itu di baca.


       Anakku,sudah cukup lama ibu hidup dan melihat kamu tumbuh membesar dan mempunyai keluarga.Ibu benar2 meminta maaf jika selama hidup, ibu mmbuatkan kamu berasa malu dan marah dgn fizikal ibu yg hanya mempunya sebelah mata.Tetapi adakah kamu tahu,ketika kamu kecil,kamu mgalami kmlgn dan kamu kehilangan sebelah matamu?

      Ibu tidak dpt bygkan bagaimana kamu membesar dgn sebelah mata sahaja.Pasti kamu akan di ejek dan menjadi bahan ketawa org. Jadi ibu memutuskan memberikan sebelah mata ibu kpdamu sehingga kamu boleh hidupp normal seperti kanak2 lain.Ibu tidak mnyalahkan kamu  apabila kamu marah dan malu mempunyai ibu sebegini.Malah ibu bangga kamu boleh berjaya seperti sekrang ini.Pesanan ibujagalah anakmu baik2 hingga dia membesar dan dewasa seperti kamu.Allah selalu bersamamu,anakku..

Salam,
Ibu yang selalu mengasihi kamu..




Moral drpa kisah ini :

  • Kita tidak boleh melukai perasaan ibu dgn perbuatan dan perkataan yg tidak disukainya
  • Kita tidak boleh menjauhi ibu atau bapa hanya kerana memiliki kekurgn fizikal
  • Kita harus selalu bahagia dgn apa yg ada pada diri mereka.Kerana kita tidak pernah tahu apa yang terbaik untuk diri kita.Boleh jadi yg terbaik bagi kita belum tentu baik untuk kita di mata Allah.

No comments:

Post a Comment